27.08.2015
Ondřej Nývlt
V České republice funguje více než 8000 provozoven školního stravování. V nich se denně stravuje přes 1,3 milionu dětí, které za rok snědí více než 350 milionů pokrmů. To představuje obrovskou příležitost pro ozdravení dětí a celé společnosti.
„Děti, které dnes pochopí hodnotu jídla, budou v budoucnu kupovat kvalitnější potraviny“.
Důležité je, aby se děti naučily správnému rozhodování při výběru potravin a přípravě jídla. I když jsou školy ideálním prostředím pro výuku výživy, protože ovlivňují téměř všechny děti a dospívající a vedle výuky mohou poskytnout i prostor pro praktikování zdravého vaření, základem ve výchově a osvojení stravovacích návyků bude vždy rodina.
Bohužel řada rodin i školních jídelen nevaří v souladu s moderními výživovými doporučeními. V České republice se totiž propaguje výživová pyramida, která se téměř neliší od první výživové pyramidy zveřejněné v roce 1974 ve Švédsku. Výživová pyramida měla tehdy řešit problémy s nesprávnou výživou obyvatel. Jedná se o pomůcku, která ukazuje, jak by se měl člověk správně stravovat a v jakém poměru by měly být různé potraviny v jeho jídelníčku zastoupeny. Česká výživová pyramida však nebyla na rozdíl od těch zahraničních řadu let aktualizována. Od zavedení stávající výživové pyramidy uplynulo téměř 40 let a tak pyramida zákonitě nezahrnuje nové poznatky výzkumu ve zdravé výživě.
Vhodnou a velice názornou alternativou k výživové pyramidě je „Zdravý talíř“. Tuto metodu v ČR zavedla a propaguje PharmDr. Margit Slimáková a společně s programem Skutečně zdravá škola usiluje o změnu zastaralé výživové pyramidy. Cílem je zajistit zdravou stravu pro děti nejen ve školách, ale i doma. Základem je změnit formát z prakticky obtížně použitelné pyramidy na talíř a jeho pomyslné rozdělení na čtvrtky. Ve zdravém talíři jsou obsažené potraviny, které poskytují všechny potřebné makro i mikro živiny.
Polovinu talíře (tedy 2/4) by měla zaujímat zelenina a ovoce (ovoce lze nahradit zeleninou, naopak nikoli), podobně jako je tomu u nejnovějších mezinárodních výživových doporučení. ¼ talíře by měly zaujímat bílkoviny (ryby, luštěniny, ořechy, mléko a mléčné výrobky, nejlépe zakysané, vejce a maso) a poslední ¼ tvoří polysacharidy, tedy „přílohy“ (brambory, rýže, jáhly, ovesné vločky, kváskový chléb apod.). V pomyslném středu talíře je pamatováno na tuky ve zdravých potravinách a tuky minimálně průmyslově upravované (ořechy, avokádo, ryby, kvalitní máslo, za studena lisované rostlinné oleje s vyšším obsahem zdraví prospěšných omega3 nenasycených mastných kyselin). Oproti původní výživové pyramidě je přidána kategorie tekutin s důrazem na neslazené nápoje, naopak je vynechána kategorie jednoduchých cukrů a sladkostí.
Důležité je používat přirozené základní potraviny a omezit používání polotovarů, které jsou průmyslově zpracovány a obsahují značné množství přídatných látek, konzervantů, látek zvýrazňujících chuť, vůni, barvu, kypřidel atd.
Mnoho rodičů i pedagogů si stěžuje, že děti odmítají zdravou stravu a dávají přednost fastfoodové stravě a rovněž různým pochutinám: sušenkám, chipsům, slazeným limonádám typu Coca-Cola, Fanta, Sprite a dalším nápojům, které hýří tou nejrozmanitější paletou barev, ale současně i různými aditivy, konzervanty, které by v jídelníčku a v pitném režimu dětí rozhodně neměly být. Nezdravé návyky dětí a nedostatečná informovanost rodičů, zaměstnanců kuchyní i pedagogů, v oblasti zdravé výživy, se zde projevují naplno. Nastal však čas ke změně ve prospěch zdraví našich dětí.
Jak můžeme prosadit zdravé stravování v rodině, když supermarkety nás v zásobují převážně průmyslově upravenou stravou, která by ve své základní formě, bez všech aditiv, nebyla ani poživatelná? Je dobré vědět, že každý má možnost volby. Co bude kupovat, vařit a jaký hodnotový systém stravování předá svým dětem.
Nikdo jiný, žádná instituce ani škola, však nemá takovou zodpovědnost za děti, jako rodiče. My rodiče rozhodujeme o tom, co našim dětem do jejich života předáme ze svých hodnot. Jsme to hlavně my, kdo jim může ukázat cestu, jak zdravěj jíst, co jíst. Dnes už také máme možnost výběru, jakou školku či školu bude naše dítě navštěvovat a jako rodiče máme právo působit i na tyto instituce, když chceme zavést zdravější stravování ve školách.
Některé školy to už naštěstí dokázaly, ale musely chtít se tématem více zabývat a rovněž se vzdělávat ve zdravé výživě. I při omezených možnostech spotřebního koše, které značně svazují školám ruce, řada škol zavedla zdravější jídla, ale vše záleží na lidech, kteří se pro změnu sami rozhodnou a učiní k ní potřebné kroky. Nejde o kritiku práce pracovníků jídelen. Jde o to, aby si rodiče uvědomili a upevnili principy zdravé výživy a postupně je zaváděli do každodenního života a především, aby nabízená jídla preventivně podporovala zdraví dětí. Do jaké míry se změní jídelníčky ve školách i v rodinách, závisí zcela na nás.
Pokud se téma jídlo a stravování ve školní jídelně stane součástí vzdělávání a děti se dozvědí, odkud potraviny pocházejí a jakým způsobem jsou vyráběny, je pravděpodobnější, že si vyberou zdravý způsob stravování. Za dobu, než předškolák dokončí svá středoškolská studia, zkonzumuje více než 4 000 pokrmů ve školní jídelně, což představuje 4 000 příležitostí, jak posílit tělo a mysl, jak se naučit mlsat bez negativních dopadů na zdraví. Více než 350 milionů pokrmů ve školní jídelně ročně má zásadní vliv na zdraví dětí a jejich studijní výsledky.
Chceme, aby naše děti jedly jídlo, které je zdravé a které jim chutná? Chceme, aby věděly, odkud jídlo pochází, jak vzniká a vážily si jej? Děti by si z rodiny a ze školy měly odnést základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, kterými si v životě dokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny. Aby děti nejen zdravě jedly, ale aby o zdravé výživě také věděly vše, co je důležité.
Vodítkem na cestě může být následující přehled praktických rad a návodů, jakési „Desatero správného stravování dětí“: